Maart
Het is donker, regen striemt door de straten, dorre bladeren waaien rond. Heerlijk om nu thuis te zijn en een boek te lezen. Dit beeld roepen de schutbladen voor in het boek op. Buurman zit dan ook binnen en leest een boek, zijn hond ligt lui op de vloer. Maar dan klinkt het boing, boing, boing uit het huis van de buren. Het buurmeisje speelt met een bal. Buurman staat verstoord op en bonkt op de muur. Stilte. Maar dan: la la la, het meisje zingt een lied. Buurman bonkt weer op de muur, nu iets heftiger. Stilte. En dan…
Juni
Geen twijfel aan wat u met dit boek moet doen. Het staat nadrukkelijk op het omslag: ‘Het grote voorleesboek voor peuters’. En voor volwassenen, voegen wij eraan toe, want wat is er heerlijker dan voorlezen aan jonge kinderen? Je doet hun er een groot plezier mee en de voorlezer kan zijn of haar prille jaren nog eens herbeleven. Dan blijkt weer eens hoe peuterbelevenissen in wezen onveranderd zijn.
September
Kunt u zich nog herinneren hoe u leerde lezen? Misschien begon het al vroeg met het herkennen van ‘mijn eigen letter’. Daarna, in de eerste klas of groep, leerde je woordjes die bij een plaatje hoorden. Denk maar aan de klassieker ‘aap-noot-mies’ of recenter ‘boom-roos-vuur’. Dat is het ogenblik waarop kinderen ‘tekens gaan verbinden / met dingen die ze hebben, pap en kip / of kennen, man en lam…’, schrijft de dichter Ed Leeflang.
December
‘In elk bed van Holletje-in-‘t-Bos werd een verhaaltje gelezen voor het slapengaan.’ Zo staat het in het begin van het boek. En mochten die woorden niet overtuigen, dan de illustraties wel.